“Het bespreekbaar kunnen maken van zaken die normaal onder tafel blijven”.

In deze opleiding wordt de methodiek van de Lerende organisatie geïntroduceerd. Eén van de grondleggers daarvan is Chris Argyris. Hij heeft zijn leven lang onderzoek gedaan naar manieren waarop leren in organisaties kan worden vormgegeven.

Deze methodiek gaat over hoe mensen van elkaar leren en wat hen daarin tegenhoudt en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we niet steeds dezelfde patronen herhalen. In de methode worden op een gestructureerde manier de ‘defensieve routines’ onderzocht die mensen in stand houden zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Het doorbreken van deze routine vraagt dat iemand de situatie met andere ogen leert bekijken (herkaderen) door op zoek te gaan naar informatie die zijn eigen beeld tegenspreekt.

Het kan frustrerend zijn om te merken dat er problemen zijn die zich niet laten oplossen ondanks het feit dat je er alles aan gedaan hebt om de ander te helpen. Vooral omdat je goede intenties hebt, ligt het niet voor de hand de oorzaak (mede) bij jezelf te zoeken. Toch ligt juist daar informatie die belangrijk is om patronen te doorbreken. Omdat je een deel van die informatie niet ziet of je daar niet van bewust bent (anders deed je het wel anders), vraagt het om een methodiek die leidt tot zelfonderzoek.

De opleiding

In de opleiding Confronterend Coachen leer je deze methodiek beheersen waardoor je in het vervolg, stevig kunt blijven staan, ook als de ander defensief wordt. Je leert de boodschap duidelijk te brengen terwijl je de ander helpt om de feedback te ontvangen en zo openingen houdt om het gesprek tot een goed einde te brengen. En te zorgen dat er echt geleerd wordt!

Programma

Het programma bestaat uit een driedaagse training. Tussen iedere opleidingsdag zitten één tot twee weken voor huiswerk en reflectie. De opleiding wordt uitsluitend in-company gegeven.

Resultaat

• Leren om feedback te geven die doel treft.
• Leren omzetten van weerstand en defensiviteit in een lerende houding.
• Het vergroten van het eigen reflectie- en leervermogen.
• Het vergroten van de vaardigheid als coach, leidinggevende of adviseur.

Wat zeggen onze klanten

De eerste groep heeft de opleiding nu afgerond en is laaiend enthousiast, zowel over de inhoud als de rol van de trainers en de verbinding die onderling wordt versterkt. ‘iedereen op school moet deze training volgen’ is de reactie, ‘zowel voor de persoonlijke als de professionele ontwikkeling’!” – Carola Peters, directeur basisschool Het Mozaïek

“Reflecteren in Actie helpt me dagelijks om de verwachtingen over en weer helder krijgen: hebben we het over dezelfde dingen? wat bedoelen we? wat wensen we? Hierbij heb ik geleerd dat mijn primaire reactie in vooral spannende situaties onbetrouwbaar is en bij de ander zeer waarschijnlijk ook. Me bewust zijn van de ‘linkerkolom’, de ‘interpretatieladder’ en de ‘double loop’ helpen mij in mijn interactie en advisering. Nu we in onze organisatie dezelfde ‘confronterend coachtaal’ spreken over interactie en verwachtingen, kunnen we beter ‘herkaderen’ en hebben oog voor ieders goede intentie. Zo kunnen we opener communiceren en beter samenwerken”. – Rebekka Bersee, Manager Onderwijsontwikkeling stichting De BasisFluvius

Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stuurt u dan een e-mail naar info@upd.nl of neem telefonisch contact op via: 020 345 3015